Blog

Baby's eerste hapjes

Baby’s eerste vaste voeding? Begin eens met groente

“Sophie geniet iedere dag van haar verse groentehapje”. Is dat niet iets wat we allemaal willen, dat je kind gezond opgroeit en voldoende groente eet. In de praktijk blijkt dit vaak een hardnekkig probleem voor ouders. Groente consumptie is vooral bij kinderen ruim onder de maat. Kinderen tussen 1 – 3 jaar eten gemiddeld 38 gram groente, terwijl de aanbeveling 50 – 100 gram groente per dag is. Deze hoeveelheid stijgt bijna niet als kinderen 4 – 6 jaar zijn eten ze gemiddeld 43 gram groente, terwijl de aanbeveling zelfs dan 100-150 gram per dag is. In deze blog vertel ik je meer over de achtergrond van groenteconsumptie bij kindjes en geef ik tips hoe je van jongs af baby’s kan stimuleren om groente lekker te gaan vinden.

Smaakontwikkeling bij baby’s

Uit onderzoek is gebleken dat smaakontwikkeling al vroeg tot stand komt. Er vindt al uitwisseling plaatst van allerlei smaken tussen moeder en foetus in de baarmoeder; het is dus al van belang wat je eet als je zwanger bent. Verder weten we dat de eerste twee jaar van een kind een belangrijke en gunstige periode is om deze smaakontwikkeling aan te leren bij kinderen. Dat betekent dat baby’s en peuters open staan voor allerlei smaken. In feite wordt daar de basis gelegd van je smaakpalet, de voorkeuren die je dan ontwikkelt als kind zijn voorspellend voor later eetgedrag in je leven. We zijn natuurlijk nooit te oud om nieuwe smaken te leren maar jong geleerd is oud gedaan! Bovendien is bepaald gedrag moeilijk te veranderen dus is het beter om het direct goed te doen. Een investering als het ware voor later.

Begin met groente i.p.v. fruit

De eerste twee jaar zijn dus een soort kans om je kind bloot te stellen aan allerlei soorten smaken, maar hoe kan je dat het beste doen en waar kan je op letten. Een tip die ik bijvoorbeeld geef is begin met het aanbieden van groente i.p.v. met fruit bij de overgang van melk naar vast voedsel. We worden geboren met een voorkeur voor zoete smaken en een afkeer voor bittere en zure smaken. Dit is een gedachtegang vanuit de evolutieleer, zoet staat voor calorierijk en is belonend/verzadigend voor je lichaam terwijl bitter voor gevaar staat. De meeste planten kunnen giftig zijn, of giftige bestanddelen bevatten, bitter smaken, weinig calorieën bevatten en weinig verzadigend zijn. Baby’s krijgen de eerste maanden uitsluitend melk (zoete smaak). Bij het overgaan naar vaste voeding zou ik zeggen begin met groentehapjes want dat is een smaak die ze nog moeten leren te waarderen en baby’s staan er dan relatief makkelijk open voor. Fruit gaat sowieso makkelijker want de meeste fruitsoorten smaken zoet en deze smaak kennen ze al.

Welke soorten groente?

Wat voor soort groente geef je je baby nu.  Je kan hierbij denken aan het aanbieden van zachte smaken zoals bloemkool, sperziebonen, spinazie en broccoli. Wortels en pompoen doen het ook altijd goed bij baby’s. Dit komt omdat deze groenten van zichzelf al zoet smaken. Het is prima om deze smaken aan te bieden. Het beste kan je ze dan afwisselen met bloemkool, spinazie, sperziebonen en broccoli. Variëteit is heel belangrijk hierbij, zodat je kind kan wennen aan zoveel mogelijk verschillende soorten smaken.

Bedenk dat het allemaal nieuw is voor je kind en dat het tijd nodig heeft om te wennen aan deze nieuwe smaken. Het is sowieso al heel anders om melk te drinken dan om vast voedsel te eten. Hierbij wordt een beroep gedaan op een heel ander slik en kauw proces. Het eten van vast voedsel vergt andere capaciteiten en technieken dan het drinken van zoete, warme melk.

Minstens 10 x aanbieden

Wat ook van belang is dat je je als ouder realiseert dat het in het begin nog niet zozeer gaat om de hoeveelheid die je baby eet. We zijn vaak gefixeerd op de hoeveelheid voedsel die een kind eet. Denk maar eens na wat er vaak wordt geantwoord op de vraag “hoe eet je kind?”, “ja, goed hoor hij eet heeft al een heel potje op”. Terwijl het juist in het begin niet zozeer om de hoeveelheid gaat maar dat je het kind in aanraking komt met allerlei smaken, waardoor het kan wennen aan verschillende smaken. Het proeven, kennis maken met is hierbij belangrijker dan de hoeveelheid.

En wist je dat je ongeveer tien keer een nieuwe smaak moet aanbieden om deze smaak te leren waarderen. Dat betekent dat je soms een groente eerst tien keer moet aanbieden voordat je kunt zeggen Sophie vindt het niet lekker of Sophie lust deze groente niet. Hoe doe je dat nu precies en op welke signalen kan je nu het beste letten, zal ik in mijn volgende Blog vertellen.

 

Deze blog is door Victoire de Wild geschreven voor LoveMySalad.

Posted in

Laatste Blogs

Aan tafel met kids: Regels stellen en consequent zijn

Positief aan tafel

Moeilijke eters, hoe ga je ermee om?

Waar let je op als je kind niet wil eten

Begin op tijd met het eten van groenten: jong geleerd = oud gedaan

Het belang van groenten eten: investeer in het eetgedrag van je kind. Jong geleerd = oud gedaan.

Tips voor een gezellige, ontspannen maaltijd zonder strijd

Wil je kind niet eten? Tips voor het leren waarderen van groente

Eerste hapjes voor je baby. Begin je bij 4 óf 6 maanden?

Hap, slik, wat?