Blog

Op tijd beginnen met groenten

Begin op tijd met het eten van groenten: jong geleerd = oud gedaan

Menselijk gedrag heeft Victoire de Wild (Adviesbureau Groente & meer en Docent/onderzoeker Wageningen Universiteit) altijd gefascineerd: waarom doen mensen wat ze doen terwijl ze weten dat het niet altijd goed voor ze is? En kan je dit gedrag veranderen? We weten dat dit in de praktijk nogal weerbarstig is. Vooral als het gaat om het eten van groenten.

Het raakvlak voeding, gezondheid en gedrag heeft mij al van jongs af aan geboeid zodat ik besloot te promoveren op het gebied van kinderen en eetgedrag. Naast onderzoek naar smaakvoorkeuren en smaakontwikkeling bij kinderen vertaal ik de wetenschap naar het dagelijkse leven met mijn adviesbureau Groente & meer. Hierbij adviseer ik o.a. ouders hoe ze kinderen een gezond eetpatroon aan kunnen leren door o.a. te letten op de eetsignalen van hun kind.

Eetgedrag

Op dit moment is gezien de situatie i.v.m. Covid19 hier volop aandacht voor. Dit is dan ook een zeer positieve ontwikkeling. Gedragsverandering begint allereerst bij jezelf en je bewust worden van het gedrag. Mooi om te zien dat mensen meer groenten zijn gaan eten in deze tijd. We zijn meer bezig met onze gezondheid en een gezonde leefstijl. Naast bewegen speelt voeding hierbij een rol. Het eten van groenten is een belangrijk onderdeel van gezonde voeding.

Kunnen we de verhoogde groenteconsumptie ook vasthouden na Covid19? We zullen weer meer op pad zijn en minder tijd thuis doorbrengen, met alle verleidingen die we hierbij tegenkomen.

Jong geleerd = oud gedaan

Een van de dingen die je kunt doen om de groenteconsumptie te stimuleren is door op jonge leeftijd te beginnen met aanbieden van groente. Het klinkt eenvoudig maar het blijft in de praktijk vaak lastig. Uit onderzoek blijkt dat smaakontwikkeling al vroeg gevormd wordt, zelfs al tijdens de zwangerschap en dat de eerste twee jaar een gunstige periode is om deze smaak ontwikkeling aan te leren bij kinderen. Baby’s  staan als het ware open voor allerlei smaken en hier wordt de basis gelegd voor je smaakpalet. De voorkeuren die je als kind ontwikkelt zijn voorspellend voor later eetgedrag. Je bent natuurlijk nooit te oud om nieuwe smaken te leren maar jong geleerd is oud gedaan! Bovendien weten we hoe moeilijk het is om bepaald gedrag te veranderen, dus is het beter om het direct goed te doen. Het is een investering voor later.

Begin met groente

Een tip die ik in de praktijk geef is om te beginnen met het aanbieden van groente i.p.v. met fruit bij de overgang van melk naar vast voedsel. We worden geboren met een voorkeur voor zoete smaken en een afkeer voor bittere en zure smaken. Dus het ligt zo voor de hand om te beginnen met het geven van fruit als eerste hapjes, omdat een baby dit makkelijk zal accepteren. Begin eens met groenten. Let daarbij op de afwisseling van verschillende soorten smaken zoals bijvoorbeeld bloemkool, sperziebonen, broccoli, wortels, spinazie, pompoen. Variëteit is heel belangrijk, zodat het kind alvast kan wennen aan zoveel mogelijk verschillende soorten smaken. Wat zou het mooi zijn als alle baby’s die geboren zijn tijdens de Covid periode, beginnen met het eten van groente als eerste hapje.

Deze blog is door Victoire de Wild geschreven voor Veggipeda.

Posted in

Laatste Blogs

Aan tafel met kids: Regels stellen en consequent zijn

Positief aan tafel

Moeilijke eters, hoe ga je ermee om?

Waar let je op als je kind niet wil eten

Het belang van groenten eten: investeer in het eetgedrag van je kind. Jong geleerd = oud gedaan.

Tips voor een gezellige, ontspannen maaltijd zonder strijd

Wil je kind niet eten? Tips voor het leren waarderen van groente

Eerste hapjes voor je baby. Begin je bij 4 óf 6 maanden?

Baby’s eerste vaste voeding? Begin eens met groente

Hap, slik, wat?