Blog

positief aan tafel

Positief aan tafel

In mijn vorige blog “Lastige eters, hoe ga je ermee om?” ging het over hoe je het beste om kan gaan met lastige eters. Iets waar iedere ouder vroeg of laat wel een keer mee te maken krijgt. Kinderen tussen anderhalf en zes jaar oud kunnen kieskeurig zijn met eten. Wat ze eerst lekker vonden, willen ze niet meer of ze hebben een sterke afkeer voor bepaalde voedingsmiddelen. Groenten horen daar helaas ook vaak bij. Of erger soms eten kinderen even helemaal niet meer, of  varieert het van dag tot dag of van maaltijd tot maaltijd. Knap lastig en als ouder kan je behoorlijk geïrriteerd raken en gefrustreerd zijn. Immers je doet je best en maakt een lekkere maaltijd klaar, je wil het beste voor je kind, maar je kind wijst de maaltijd af (en niet jou). Wist je dat ongeveer 50-60% van de kinderen last heeft van zo’n kieskeurige periode. Je kind hoeft er geen last van te hebben. Het is een normale ontwikkeling, je hoeft je er niet echt zorgen over te maken, maar wel handig als je weet hoe je hier mee om kan gaan.

Positieve disciplinering strategieën 

Maar hoe ga je nu op een positieve manier om met lastig gedrag? Wat doe je als je kind bijvoorbeeld geen groenten wil eten of je kind nog lekker aan het spelen is terwijl jij eigenlijk wil dat hij aan tafel komt om te eten. Het kan knap lastig zijn als je kind niet luistert. Kinderen doen natuurlijk wel eens iets wat niet mag of wat je liever niet ziet. Maar doordat ze dingen uit proberen leren zij de wereld om zich heen ontdekken. Op die manier leren ze welk gedrag er wel en niet van ze verwacht wordt.  Uit onderzoek weten we dat rond de leeftijd vanaf een jaar het leren gehoorzamen steeds meer een rol gaat spelen bij kinderen. Bij het eten kunnen er ook situaties voorkomen die je liever niet ziet als ouders zoals bijvoorbeeld met eten gooien of een hete pan aanraken. Er zijn wel wat technieken die je hierbij kunnen helpen om op een rustige, neutrale en positieve manier met ongewenst gedrag om te gaan.

1. Afleiden

De klassieke en meest gebruikte strategie is afleiden. Wanneer je je kind iets moet verbieden kan het helpen om je kind even af te leiden door een alternatief te bieden of de aandacht te verleggen naar iets wat wel mag. Belangrijk hierbij is dat het alternatief aantrekkelijker is zo breng je echt iets leuks in plaats van datgene wat niet mag of kan. Bijvoorbeeld je kind wil graag zelf eten maar kan het nog niet zo goed zelf en knoeit met het eten. In plaats van het te verbieden of de strijd aan te gaan kan je je kind een klein bordje en bestek geven (eventueel leeg). Je brengt op die manier iets leuks in plaats van iets dat niet mocht, wat het makkelijker maakt voor je kind om het los te laten. Probeer daarbij zelf zo rustig mogelijk te blijven. Als jij rustig bent, is het voor je kind ook makkelijker om rustig te zijn of om weer rustig te worden.

2. Uitleg geven

Al vanaf jonge leeftijd heeft het zin om uitleg te geven aan kinderen waarom iets wel of niet mag, het draagt bij aan een positieve sfeer. Probeer het maar eens uit om aan je kind uit te leggen waarom iets wel of niet mag, bijvoorbeeld niet je eten op de grond gooien want dan wordt het vies en kan je het niet meer opeten.  Op die manier leert een kind rekening houden met anderen of met wat er moet gebeuren. Als je dit combineert met begrip voor hem op te brengen door in zijn situatie te verplaatsen (bijvoorbeeld lastig he om het eten niet op de grond te gooien) zal hij zich begrepen voelen en kan je het op een positieve, prettige manier laten merken waarom iets niet mag of kan. Dus uitleg geven waarom iets niet kan of mag of juist moet kan bijdragen aan een betere sfeer aan tafel.

3. Positief gedrag belonen en lastig gedrag negeren

Door continu aan te geven wat er niet mag is het soms moeilijk voor een kind om te begrijpen wat er dan wel van ze verwacht wordt. Probeer eens om te denken dus in plaat van telkens te herhalen wat niet mag kijk eens wat er wel kan of geef aan wat je verwacht van je kind. Bijvoorbeeld laat het eten maar op je bordje liggen in plaats van niet met eten gooien. Soms helpt het ook om lastig gedrag even te negeren. Kinderen blijven soms hangen in het negatieve gedrag om op die manier jouw aandacht te krijgen. Hoe meer je je kind prijst als hij de dingen goed doet of probeert, hoe minder lastig/negatief gedrag hij nodig heeft om jouw aandacht te krijgen. Uit onderzoek blijkt het ook beter te werken als je kind complimentjes geeft voor de dingen die ze goed doen, dan wanneer je je kind straft of verbiedt.

Deze blog is door Victoire de Wild geschreven voor LoveMySalad.

Posted in