Blog

Kind wil niet eten

Waar let je op als je kind niet wil eten

Op mijn blog gaan de meeste verhalen over het belang van een positieve benadering bij het leren eten van groenten bij kinderen. Bij deze positieve benadering komen de volgende tips regelmatig ter sprake: het herhaaldelijk blijven aanbieden, het letten op de eetsignalen van je kind, complimentjes geven en zelf het goede voorbeeld geven, zijn allemaal belangrijke influencers om de groenteconsumptie bij kinderen te stimuleren. Immers zien eten doet eten en kinderen kopiëren nu eenmaal vaak het gedrag van hun ouders. In de praktijk is dit echter niet altijd eenvoudig om positief, geduldig en consequent te blijven bij het herhaaldelijk aanbieden van een variëteit aan groenten. Ging het bij de vorige verhalen vooral over welke handvatten je allemaal kan inzetten om je kind te laten eten, zal ik nu wat meer focussen op wat te doen als je kind bijvoorbeeld niet wil eten. Iets waar iedere ouder mee te maken krijgt, de één wat meer dan de ander maar wat zeker wel wat spanning en onzekerheid bij ouders kan oproepen.

In de praktijk

Laat ik beginnen met te zeggen dat het grootste deel van de kinderen wel eens een keer niet wil eten. Het kan van dag tot dag verschillen en zelfs van voeding tot voeding, het ene moment is het andere niet. Probeer het gewoon later nog eens dat kan bij een volgend eetmoment zijn, een ander tijdstip of een volgende dag of keer zijn. Zolang je kindje beweeglijk is, energie heeft, gewoon aankomt en blijft drinken, hoef je je als ouder geen zorgen te maken. Mocht dit niet het geval zijn, dan is het raadzaam om contact op te nemen met het consultatiebureau of de huisarts.

Kind bepaalt hoeveel hij eet

Bij het inloopspreekuur dat ik op een aantal kinderdagverblijven houd, is een van de meest voorkomende issues “mijn kind wil geen groenten eten of mijn kind eet wil alleen nog maar pasta, rijst en/of brood eten of mijn kind eet zo weinig”. Iets waar je als ouder helemaal radeloos of gefrustreerd van kan worden. Als ouder wil je namelijk dat je kind goed eet want dat is belangrijk voor de ontwikkeling en de groei van het kind. Maar juist eten is één van die dingen waar kinderen zelf controle over hebben en wat je als ouder niet altijd kan afdwingen. In principe bepaal je als ouder wat er wordt gegeten en heb je in het dagelijkse leven de leiding over het eetmoment en wat er gegeten wordt. Voor de ontwikkeling van een gezond eetpatroon is het echter van belang dat kinderen goed naar hun interne eetsignalen luisteren en zelf kunnen bepalen hoeveel zij eten. Het kind voelt immers zelf het beste of hij genoeg heeft gehad of niet.

Kind wil niet eten

Mocht je kind niet willen eten, dan is het raadzaam om eerst na te gaan waarom je kind niet wil eten. Hieronder zet ik een aantal punten op een rijtje die je na kan lopen en als een soort checklijst kan helpen. Er kunnen natuurlijk ook andere reden zijn. Deze lijst helpt je om inzicht te krijgen in de situatie.

Niet lekker voelen?

Als kinderen ziek zijn hebben ze vaak minder eetlust. Laat het eten voor wat het is, zorg wel dat je kind voldoende blijft drinken. De interesse in eten komt vanzelf weer als je kind zich weer wat beter voelt.

Moe?

Is je kind vermoeid of hangerig, dan is het beter om je kind eerst wat te laten slapen. Het eten komt daarna vanzelf wel weer. Kijk ook eens naar het tijdstip van jullie maaltijden. Het dagschema van een volwassene is vaak anders dan de dagindeling van een kind. Misschien is het kind gewoon te moe om te eten en is het handig om net iets eerder te eten.

Niet lekker vinden?

Het kind kan het eten duidelijk afwijzen door zijn mond dicht te houden en/of zijn hoofd/lichaam weg te draaien of het eten uit te spugen. Het is raadzaam om dan na 2 á 3 pogingen te stoppen met het aanbieden. Zo voorkom je dat je kind een negatieve associatie krijgt met het eten. Dat betekent echter niet dat je het eten niet meer kan aanbieden. Probeer het gewoon op een ander tijdstip nog een keer. Als volwassene heb je ook niet altijd overal trek in, dat kan ook van dag tot dag en van voeding tot voeding verschillen.

Genoeg gehad?

Soms hebben kinderen na een paar happen al genoeg gehad en willen ze niet meer eten. Respecteer altijd de grenzen van je kind. Probeer het gewoon op een ander tijdstip nog een keer. Jij hebt de leiding over wat er op tafel komt, maar voor het ontwikkelen van een gezond eetpatroon is het beter als het kind zelf bepaalt hoeveel het eet.

Afgeleid door de omgeving?

Kinderen kunnen snel afgeleid worden vooral op jonge leeftijd. Alles in de omgeving is nieuw en interessant voor kinderen. Zij hebben tijd nodig om de wereld om zich heen te ontdekken. Je kunt even meegaan met de interesse van je kind door het te benoemen wat hij bijvoorbeeld ziet en probeer vervolgens zijn aandacht weer naar het eten terug te leiden. Let ook op de bron van de afleiding (tv, muziek, speelgoed). Ook hier geldt het ene kind is het andere niet. Sommige kinderen zijn veel meer gefocust op het eten dan anderen.

Zelf doen?

Sommige kinderen willen het liefst alles zelf doen. Probeer dan binnen je eigen grenzen je kind een eigen rol te geven door bijvoorbeeld het kind ook een lepel te geven of een mini bordje neer te zetten zodat het kind het gevoel krijgt dat hij zelf ook actief mee kan doen.

Deze tips kunnen je helpen, maar mocht het niet duidelijk zijn waarom je kind niet wil eten op dat moment, is het raadzaam om na 2 á 3 pogingen te stoppen met aanbieden. Het kind zal zich begrepen voelen en je voorkomt op die manier dat de maaltijd een negatieve situatie wordt waar hij op de lange termijn misschien tegenop gaat zien waardoor het eten eventueel een probleem gaat worden.

Praktische tips als je kind niet wil eten

Mocht je kind toch hongerig zijn maar gaat het eten moeizaam of wijst het kind het eten af dan zijn er nog wel wat trucjes die je kunt uitproberen. Je kan je kind afleiden met een speelgoedje, of bijvoorbeeld een boekje voorlezen. Ook kan je het hapje extra interessant maken door er een spelletje van te maken bijvoorbeeld vliegtuig geluidjes maken als het hapje er aankomt (of brommer, auto geluiden etc.) of zelf een hapje nemen (het goede voorbeeld geven) of de favoriete knuffel van je kind een hapje te geven. Lukt dit niet, stop dan op tijd en probeer het gewoon op een ander moment weer. Meestal krijgen kinderen vanzelf weer trek en gaan ze weer uit zichzelf weer eten.

Deze blog is door Victoire de Wild geschreven voor LoveMySalad.

Posted in

Laatste Blogs

Aan tafel met kids: Regels stellen en consequent zijn

Positief aan tafel

Moeilijke eters, hoe ga je ermee om?

Begin op tijd met het eten van groenten: jong geleerd = oud gedaan

Het belang van groenten eten: investeer in het eetgedrag van je kind. Jong geleerd = oud gedaan.

Tips voor een gezellige, ontspannen maaltijd zonder strijd

Wil je kind niet eten? Tips voor het leren waarderen van groente

Eerste hapjes voor je baby. Begin je bij 4 óf 6 maanden?

Baby’s eerste vaste voeding? Begin eens met groente

Hap, slik, wat?