Blog

Waarderen van groenten

Wil je kind niet eten? Tips voor het leren waarderen van groente

In mijn vorige artikel (Eerste hapjes voor je baby. Begin je bij 4 of 6 maanden?) schreef ik o.a. over de eetsignalen van een kind, wat laat je kind je zien als hij niet meer wil eten of wat laat hij zien als hij juist trek heeft. Dit is handig om te weten, vooral ook omdat hij nog niet kan praten. In dit artikel wil ik jullie wat meer praktische tips geven. Waar let je nu precies op? Wat betekent dat en wat kan je hiermee doen als ouder? Wel zo handig in deze tijd van onzekerheid, door de Corona crisis. Waarschijnlijk besteed je nu ook meer tijd thuis met je kind en is dit juist een goed moment om aandacht aan het eten te besteden.

Waarom is het belangrijk?

Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk. Door kinderen al vroeg te stimuleren om groente te eten, als onderdeel van de dagelijkse voeding, worden ze aangemoedigd om een evenwichtig eetpatroon te ontwikkelen. Dit is belangrijk, omdat alles erop wijst dat eetgewoonten die op jonge leeftijd ontstaan, ook later gehandhaafd blijven. Immers jong geleerd is oud gedaan en een goed begin is het halve werk!

Door de huidige ontwikkelingen die gaande zijn in verband met het Corona virus, worden we ons meer bewust van onze kwetsbaarheid. Je ziet massaal mensen hardlopen, thuis oefeningen doen en ook proberen mensen juist nu gezond te eten. Groente zijn hot en vormen een essentieel onderdeel van een gezond eetpatroon. Ze bevatten essentiële vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels en bovendien zijn ze laag in calorische waarde en daarom goede vervangers voor energierijke voedingsmiddelen die tot overeten en gewichtstoename kunnen leiden. Groente bevorderen ook een gezonde groei en ontwikkeling bij kinderen.

Smaken ontdekken

Allemaal voordelen, maar het blijft een hele uitdaging om kinderen aan de groente te krijgen. Dit komt omdat baby’s worden geboren met een voorkeur voor zoet en een afkeer voor zuur of bitter eten. Ze accepteren zoete melk nu eenmaal makkelijker dan bepaalde groentesoorten. Daarom is het van belang om de smaakpapillen van baby’s te prikkelen, als het ware te trainen om groente te accepteren. Het proeven van nieuwe smaken brengen nog onbekende ervaringen met zich mee voor je kind, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld: zoals bijvoorbeeld: proeven van nieuw smaken, ruiken van nieuwe geuren, zien van andere kleuren, voelen van onbekende structuren, doorslikken van een grovere structuur. Eten is dus veel meer dan alleen een nieuw smaak accepteren. Hiervoor zal je kind tijd nodig hebben en ieder kind kan hier verschillend op reageren. 

Hoe doe je dit: blijven aanbieden!

Zoals in mijn vorige artikelen beschreven is er één gouden regel: blijven aanbieden! Het lijkt heel simpel, het is immers geen ’rocket science’ maar de kunst zit hem in het consequent blijven doen op een positieve manier en niet op te geven! Door meerdere keren dezelfde groentesoorten aan te bieden en dit steeds te herhalen, zullen kinderen ze gaan accepteren, ook als een bepaalde groentesoort aanvankelijk werd afgewezen. Volhouden helpt om je kind groente lekker te gaan vinden. Weigert je kind, stop dan met het aanbieden, na twee á drie pogingen is het beter om te stoppen met aanbieden van de voeding en het een paar dagen later opnieuw te proberen. In het algemeen geldt, dat het goed is voor het ontwikkelen van het eetpatroon van je kind en voor het voorkomen van overgewicht als je kind zelf bepaalt hoeveel hij eet. Een kind voelt zelf immers het beste of hij genoeg heeft of niet en wanneer die grens bereikt is, kan van voeding tot voeding en van dag tot dag sterk verschillen.

Waar let je op en wat betekent het?

Vorige keer heb ik jullie verteld over de signalen die je kind laat zien als hij meer wil eten, iets niet wil eten of genoeg heeft gehad. Wat betekent dit nu. Als je kind vrolijk en ontspannen is, zijn mondje uit zichzelf opent en enthousiast hapt, vindt hij het wel lekker. Kijkt je kind wat vertwijfeld, kost proeven wat meer tijd dan wil dit niet direct zeggen dat je kind het niet lekker vindt, je kind laat je vooral zien dat het nog nieuw is en dat hij wat meer tijd nodig heeft om te wennen aan de nieuwe/andere smaak. Als je kind aangeeft niet te willen eten, door bijvoorbeeld te huilen of zijn hoofd af te wenden, dan vindt hij het niet prettig. Probeer de komende week eens te letten op de signalen die jouw kind laat zien tijdens het eten van vaste voeding. Je kunt ze opschrijven om op die manier bekend te raken met zijn eetsignalen.

Tip 1  Begrip tonen

Nu is het voor ons bekend hoe bijvoorbeeld broccoli smaakt en wat het verschil is met de smaak van bloemkool, maar voor een kind is het allemaal nieuw en onbekend. Vaak vergeten we dit als volwassenen. Geef je kind hiervoor de ruimte en de tijd om het eten te ontdekken. Iets wat hierbij helpt is om begrip te tonen. Wanneer je kind iets moet doen wat ze spannend vindt, zoals iets eten wat ze nog nooit heeft gegeten, kan het helpen om hardop begrip te tonen voor je kind. Je kind zal zich begrepen voelen als je laat merken dat je begrijpt dat het misschien spannend is om iets nieuws te proeven. Ook al is je kind nog klein en begrijpt het nog niet precies wat je zegt, is het goed om dingen te benoemen en tegen je kind te praten waaruit blijkt dat je je kind begrijpt. Door je te verplaatsen in zijn situatie, zal je je kind beter begrijpen en kan je de boodschap op een vriendelijke en effectieve manier overbrengen. Bijvoorbeeld je kind zit te jengelen en opent zijn mondje. Als ouder herken je dit en zeg je:  “Gaat het niet snel genoeg? En je geeft hem vervolgens snel een hapje.

Tip 2 Complimentjes  geven 

Om kinderen nieuw gedrag aan te leren, zoals het eten van een nieuwe groentesoorten, werkt het goed om complimentjes te geven. Kinderen vinden het fijn om complimentjes te krijgen als ze iets goed doen of proberen, net zoals wij als volwassenen dit fijn vinden.  Door het maken van complimentjes zullen ze proberen het nog eens te doen, gewoon omdat het heerlijk is om een compliment te krijgen. Het werkt ook beter om je kind te prijzen dan hem te straffen als hij moet luisteren of gehoorzamen. Als je kind nog zo jong is, zal het nog niet precies begrijpen wat je zegt, maar je enthousiaste stem en je positieve gezichtsuitstraling zijn belangrijk voor hem. Jij bent een rolmodel voor je kind. Doordat je zelf enthousiast en positief bent, zal je kind een positieve ervaring opdoen tijdens het eten, omdat het positieve aandacht krijgt van jou. Hierdoor leert het dat het fijn is om bijvoorbeeld nog een hapje te nemen en zal je kind een positief gevoel ontwikkelen bij de eetmomenten.

Probeer het maar eens uit wat er gebeurt als je complimentjes maakt en begrip toont voor je kind als je nieuwe groentesoorten aanbiedt.

Deze blog is door Victoire de Wild geschreven voor LoveMySalad.

Posted in

Laatste Blogs

Aan tafel met kids: Regels stellen en consequent zijn

Positief aan tafel

Moeilijke eters, hoe ga je ermee om?

Waar let je op als je kind niet wil eten

Begin op tijd met het eten van groenten: jong geleerd = oud gedaan

Het belang van groenten eten: investeer in het eetgedrag van je kind. Jong geleerd = oud gedaan.

Tips voor een gezellige, ontspannen maaltijd zonder strijd

Eerste hapjes voor je baby. Begin je bij 4 óf 6 maanden?

Baby’s eerste vaste voeding? Begin eens met groente

Hap, slik, wat?